מחלבה קטנה גדולה

מחלבות גד

לפני כמאה שנה עזרא כהן ואשתו לבנה היו חולבים את הפרה היחידה שלהם בחצר ביתם, בעיירה קטנה במזרח טורקיה, ומחממים את החלב על פתילייה. אחרי שהחלב הצטנן הוסיפו לו יוגורט והחלו בתהליך הגיבון. את כיכר הגבן עטפו ביריעות בד דקיקות ותלו בחצר. משם הועבר הגבן יחד עם כמות נכבדה של מלח לחביות עץ, ובתוכן הגבינה הייתה מגבשת את קשת הטעמים הייחודית שלה — ממש כמו יין. לשאלה מתי הגבינה מוכנה לצאת לעולם הייתה תמיד אותה תשובה: כשעזרא מחליט.

כמה שנים מאוחר יותר עלתה משפחת כהן ארצה, הצטרפה ליישוב היהודי בעזה והמשיכה במנהגי הגיבון בחצר הבית. החלב, שנחלב עכשיו מכמה ראשי בקר וצאן, עבר מהפתילייה לגיבון, לתלייה ואל חביות העץ, ושם הגבינה חיכתה בסבלנות לפסק הדין של עזרא.

בשנות ה-30′ המשפחה התרחבה ועברה להתגורר במרכז הארץ. נבחרת הגבינות התרחבה גם היא ונוספו לה עוד סוגים של גבינות בלקניות. את כל התוצרת מכרו בחנות המשפחתית “מחלבת הכהנים”, בשוק לוינסקי שבתל אביב. בשנות ה-60 הקים דוד כהן, בנו של עזרא, מחלבה נוספת, שהתמחתה בגבינות מהבלקן. המחלבה ידעה גלגולים שונים, אבל סודות ההכנה המשיכו לעבור מפפו (“סבא” בלדינו) עזרא לבנו ולנכדו.

הנכד עזרא גד כהן (שנקרא על שם סבו), נכנס לעסקי הגבינה עוד בטרם התגייס לצה”ל. בחיפושית הצהובה שלו היה עובר ומחלק את הגבינות ללקוחות וכך הרוויח את דמי הכיס שלו. עם השנים עזרא נכנס יותר ויותר עמוק לעסקי המחלבה ולימים ייסד את “מחלבות גד”, שנקראת על שמו השני ושאותה הוא מנהל עד עצם היום הזה.

לגבינות הבלקניות שהמשפחה התמחתה בהן הצטרפו עם הזמן גבינות איכות איטלקיות, שעזרא למד את רזי הכנתן באיטליה. הגבינות הללו  – תחילה מוצרלה, ובהמשך ריקוטה, מסקרפונה, פקורינו ועוד – חוללו סנסציה בשוק הגבינות הישראלי ואפשרו לשפים ולחובבי הבישול לשחזר טעם איטלקי אותנטי על טהרת תוצרת הארץ.

כיום מחלבת “גד” היא המחלבה הרביעית בגודלה בארץ, עם מבחר מוצרים חובק עולם הכולל גבינות בלקניות, גבינות איטלקיות, גבינות שמנת בסגנון ניו יורקי, גבינות בסגנון צרפתי, יוגורטים משובחים, מעדני חלב נפלאים – והיד עוד נטויה. אנשי המחלבה תרים בעולם אחר השראה וטעמים חדשים, ומתאימים אותם לחך הישראלי. במחלבות “גד”, משתמשים בקדמת הטכנולוגיה המודרנית ובידע הנרכש מסביב לעולם, אך בד בבד ממשיכים להישען על סודות משפחתיים, שעוברים מאב לבן. כך למשל, את הגבינות הבלקניות מייצרים כמעט באותן שיטות שפפו עזרא הביא איתו בתחילת המאה ה-20 מהעיירה בטורקיה. כאז כן היום יש במחלבה טועם יחיד, שמוסמך לקבוע אם הגבינות מוכנות לצאת לשווקים – עזרא גד כהן.

אולי יעניין אתכם גם
אולי יעניין אותם גם
Filter by
Post Page
כתבות דפי מידע סיפורי פיצריות
Sort by

גד – ככה אומרים מוצרלה באיטלקית

אם הפרמזן הוא מלך הגבינות האיטלקית, המוצרלה היא ללא ספק המלכה

8

משולש אהבה (ג’ימיז פיצה)

אצל ג׳ימיז שם המשחק הוא אהבה – אהבה לפיצה, אבל לא רק. ג׳ימי יחזקאל, מי שהקים את הפיצרייה המצליחה, התאהב בגבינות של גד, מה שהוליד גם התאהבות ממבט

8

המלכה הלבנה וסיפור אהבתה עם הפיצה

אם הפרמזן הוא מלך הגבינות האיטלקית, המוצרלה היא ללא ספק המלכה

8

יוגורט עם שכבת פרי מפנקת – כל כפית מאסטרפיס

אל יוגורט העיזים הבלקני האהוב של גד מצטרפת שכבת פרי איכותית במיוחד

8